Slider

Lapin lumoissa

torstai 7. heinäkuuta 2016

Suomi on sitten hieno maa!

Olen viimeksi lapsena käynyt Lapissa kesällä. Muistikuvia ei juuri ole Lemmenjoki-kyltin alla poseeraamisen ja Teno-joen varrella sijaitsevan isän serkun mökin lisäksi, jonne pääsi vain pientä mutkaista ja jyrkkää tietä pitkin (tai sitten tie on iso, lyhyt, eikä edes kovin jyrkkä - lapsen ja aikuisen näkökulmissa voi olla suurikin ero). Oli jo aika palata kesäiseen Lappiin.

Olimme liikkeellä vanhempieni asuntoautolla. Aikaa meillä oli olla karavaanareina parisen viikkoa, josta loppuajan vietimme hieman etelämpänä, Kalajoen hiekkasärkillä ja Yyterissä. Reittikarttamme meni näin, lähtö- ja päätepisteenä Jyväskylä:

Ajotunteja meillä tuli noin 35 ja kilometrejä reilut 2800.
Yksi Lapin parhaita puolia on ihan ehdottomasti porot, nuo lompsottelevat, laumoissa kuljeskelevat sarvipäät. Näimme niitä aidattuina jo ensimmäisessä yöpaikassamme Jouttensuvannon Loman leirintäalueella, mutta jo heti seuraavana päivänä pääsimme (huom! pääsimme, emme joutuneet) kolmen auton ja noin kymmenen poron liikenneruuhkaan. Poroja jolkotteli pitkin poikin myös muualla reittimme varrella. Niin hienoja eläimiä!

Kolarista Jouttensuvannon Loman leirintäalueelta jatkoimme matkaamme Karigasniemelle. Päätimme ajaa Norjan kautta, koska kuulimme tien Kautokeinosta Karigasniemelle olevan hieno. Ja olihan se. Mutta koko matkamme, ja ehkä koko Suomen kaunein tie oli ihan ehdottomasti tie Karigasniemeltä Utsjoelle. Reitti kulkee koko matkan joenvartta myötäillen, jossa toisella puolella on Suomi ja toisella Norja. Me päädyimme ajamaan Suomen puolta.

Tenontie Karigasniemeltä Utsjoelle.

Pidemmän, kolmen yön pysähdyksen teimme Nuorgamissa ystäviemme luona. Ihastelimme Tenojokea ja yötöntä yötä Alma Arktikan vuokramökin paljusta käsin, teimme päiväretken pieneen Torhopin kylään Norjan puolelle ja kävimme patikoimassa Kaldoaivin erämaassa. Mieheni pääsi myös soutamaan lohta, mutta tällä kertaa saalis jäi saamatta.

Paljussa Tenojoen varrella.

Tenojoki keskiyöllä.
Ihanat lumihuippuiset vuoret Torhopissa Norjassa.

Kalastusveneet Torhopissa Norjassa.

Kalassa Torhopissa Norjassa.
Patikkaretki Kaldoaivin erämaassa.

Paluumatkan suunnitelmat menivät uusiksi, kun Lapin puolelle luvattiin vesisadetta. Asuntoautoillessa sadekaan ei haittaa, kun auton voi ajaa sinne, missä ei sada. Niin mekin teimme, ja ajoimme Rovaniemen kautta aurinkoiselle länsirannikolle. Vietimme Kalajoen hiekkasärkillä kaksi yötä, josta jatkoimme mummolaan Poriin ja juhannuksen viettoon Yyteriin.

Tässä alkupalat Lapin reissustamme. Miltä kuulostaa? Kaikesta tästä on tulossa blogiin vielä yksityiskohtaisempia juttuja. Jos siis Lapin matkailu ja upea luonto kiinnostaa, kannattaa pysyä kuulolla!

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat RIMMA+LAURA -matkablogi, Travellover ja Muru Mou -matkablogi.

Pysy matkassa mukana:

1. Ihan mielettömiä maisemia! Minä niin rakastan Lappia, ettei sanat meinaa riittää. Ihana loma karavaanarina. Tuskin maltan odottaa, että pääsemme starttaamaan oman Suomi-tourneemme viikonloppuna! Jeij!

1. Kiitos! Lappi on kyllä niin hieno. Ja se asuntoautoilukin oli yllättävän miellyttävää, eikä edes tilat käyneet ahtaiksi.

Ihanaa Suomi-lomaa! Mekin vietämme Suomessa koko heinäkuun. Elokuussa sitten vielä Suomen rajojen ulkopuolelle ennen kuin hoitovapaani loppuu ja on aika palata töihin, huh.

2. Voi vitsit, Lappiin pitäisi ottaa taas oma aikansa, pari vuotta sitten olin Kilpisjärven seudulla ja tuolla Tenolla minäkin olen ollut viimeksi joskus lapsena. Komeita maisemia ja kivoja kuvia.

1. Kiitos! Jotenkin Lappiin täytyy nimenomaan oikein ottamalla ottaa se aika. Yleensä olemme reissanneet etelän suuntaan, mutta onneksi tänä vuonna aikaa reissata on niin paljon, että Lapille jäi hyvin tilaa. Nyt innostus tuli lähteä sinne uudelleenkin.

3. Upealta näyttää Lappi! Ja kuva Tenontiestä Karigasniemeltä Utsjoelle on niin hieno <3. Täytyy kyllä itsekin tehdä joskus tällainen karavaanariretki pohjoiseen.

1. Kiitos! Tuossa kuvassa aurinko pilkisti pivien takaa juuri oikeassa kohdassa.
      Karavaanarina oleminen on kyllä pohjoisessa niin helppoa ja mukavaa. Suosittelen!

4. Osittain samoissa maisemissa olin keväällä. Kaunista. <3

1. Lappi on kyllä siitä ihana, että se sopii ihan joka vuodenaikaan!

5. Mää oon kyllä niin haaveillu Lapin reissusta ja tämä postaus vahvisti sitä, että haluan ehdottomasti sinne! Niin kauniita kuvia.

1. Kiitos! Suosittelen kyllä lämpimästi. Niin talvella kuin kesällä. Ruska-ajasta ei ole kuin suosituksia muilta, mutta takuuvarmasti silloinkin upea kohde.

6. Oi mitä maisemia! Tosin pakko olla tylsä ja todeta, että Norjan maisemat peittosivat Suomen omat... Lapissa mä olen käynyt vain kerran, kuudennella luokalla mentiin sinne leirikouluun. Talvinen Lappi ei jättänyt sen kummempia fiiliksiä, mutta joskus syksyllä sinne olisi kiva mennä ihastelemaan. Tosin pelkkää Suomen Lappia tuskin raaskisin montaa päivää putkeen tutkia, vaan veri kyllä vetäisi samalla reissulla ja vaivalla myös noiden rakkaiden naapurimaiden puoleen. Kyllä tommoinen road trip pitäisi joskus itsekin toteuttaa!

1. Täytyy kyllä myöntää, että nuo Norjan maisemat on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Suomen Lapin maisemia täytyy kyllä puolustaa sillä, että jouduin parhaista paikoista ottamaan kuvat vauhdista auton kyydistä, sillä pysähtyessä Isla 1 v olisi herännyt, ja matkanteko jäänyt lyhyeen.

Se siinä Lapissa on kyllä hyvää, että sekä Ruotsi että Norja on saavutettavissa autolla rajan yli ajaen.

Minä kyllä pidän Lapista talvellakin. Pitkät hiihtolenkit on talvessa ihan parasta!

7. Hei jee miten hauskan näköstä teilläki oli Nuorgamissa! Vitsi mie ihastuin Karetörmän mökkiin ja koko siihen pikkukylän miljööseen. Olispa sinne vain ihan snadisti lyhempi matka niin ei tarvis autolla ajaa puolta vuorokautta suuntaansa :D

1. Se Karetörmän mökki oli kyllä tosi upea! Niin ihanasti sisustettu, ja se palju ja maisemat <3

Voih, tuo puoli vuorokautta suuntaansa kuulostaa niin lyhyeltä Helsingistä käsin katsottuna :D Tosin onneksi meidänkin matka alkoi varsinaisesti vasta Jyväskylästä, vaikka sinnekinhän meidän täytyi Helsingistä ensin ajaa.

8. Hyvältä kuulostaa ja upealta näyttää! :) Minua on alkanut asuntoautoilu kiinnostaa enenevässä määrin, ja just tällaisen reissun haluaisin itsekin tehdä! :)

1. Tuo oli kyllä oikein suositeltava reissu. Yksi jos toinenkin on näemmä innostunut karavaanarina reissaamisesta :)

9. Kunnioitettava määrä kilometrejä. Me kävimme jonain kesänä Nordkappissa vähän samoja seutuja sivuten, mutta menimme pohjoiseen autojunalla Kolariin ja takaisin Rovaniemeltä samoin junalla. Laiskat ... :-)

1. Lapissa niitä tulee kyllä aika huomaamatta. Sitä jotenkin ihan toisella tavalla asennoituu välimatkoihin. Normaalisti kolmen-neljän tunnin ajomatka tuntuu tosi pitkälle. Tuolla reissulla kuuden tunnin ajomatka oli ihan ok :D
      Peukut autojunalle. Helpottaahan se ihan valtavasti, kun pääsee suoraan levänneenä huudeille :)

10. Mä olin Lapin roadtripillä poroista jotenkin ihan paniikissa joka kerta kun niitä näky tien vieressä. :D Tottunut siihen, että hirvistä varoitellaan ja ne on niin arvaamattomia, mutta porot siinä vaan käyskentelee rennosti tien vieressä eivätkä välitä mistään mitään.
    Tää igtt on ollut kunnon suomen maantiedon tunti, mulla ei oikeesti ollut hajua että yyteri on noin lähellä Helsinkiä. :D Kuvittelin sen Kalajoen lähelle..

1. Niitä poroja on kyllä siellä ihan tosi paljon. Me oltiin liikkeellä niin isolla asuntoautolla, että poroon törmääminen ei pelottanut. Mutta ajattelin sen kuitenkin olevan ihan todennäköistä, vaikka aika rennostihan ne tosiaan siellä jolkottelivat.
      Heh :) Joitain paikkakuntia on tosi vaikea muistista asettaa kartalle, vaikkei Suomi niin valtava maa olekaan. Hyvä että oli teemana kotimaa :)

11. Tulee mieleen omat road tripit lapin läpi Tromssaan toissa kesänä! mielettömän näköistä! :) -Alexander/maailmankansi

1. Sekä Lappi että Norja on molemmat kyllä upeita!

12. Voisinpa itsekin istuskella tuollaisessa paljussa, ei hullumpaa... :) Reissu näyttää niin ihanalta, Lappi on niin kaunis!

1. Tuo palju oli kyllä ihan mahtava. Upean maiseman lisäksi se oli ihan tosi hauskaa, kun lapset nautti siitä niin paljon :)

13. Upean näköinen matka! Kolmen auton ja noin kymmenen poron liikenneruuhka <3 Minäkin haluan siihen! Sanon aina, että haluaisin nähdä tykkylumiset puut ja poroja. Ne ovat edelleen näkemättä.

1. Kiitos! Eikö olekin! Porot on kyllä ihan parhaita. Niitä onneksi oli ihan riittämiin tuolla matkalla. Niitä minäkin nimittäin ehkä eniten odotin :)

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!