sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Kun matkatoimisto päättää matkasuunnitelmistasi

Vasta kotona, matkapäivänjälkeisenä aamuna, muistaa, miten ihanaa sitä onkaan nukkua omassa sängyssä. Vielä torstaina uskalsin haaveilla siitä, ettemme olisi vielä tänään heränneet omasta kodista, vaan että eilen päättynyt Thaimaan matkamme olisi jatkunut. Eihän meillä ole kiire töihin, ei vielä pääsiäispyhien jälkeenkään. Miksi siis kiirehtiä palmun alta kotiin harmauteen? Kyllä oman sängyn pohjalla ehtii vielä öitä nukkua myöhemminkin.



Pari kuukautta sitten ajattelin, että maaliskuun kuumuudessa pari viikkoa alle 1-vuotiaan kanssa on ihan riittävästi. Voi miten väärässä olinkaan. Miten helposti sitä olisi vielä toiset pari viikkoa voinutkaan viettää Aasian lämmössä. Aloimmekin suunnitella Thaimaahan jäämistä vain muutama päivä ennen lentolippujen paluupäivämäärää. Normaalistihan lentolipun voisi vain jättää käyttämättä, ja sillä sipuli. Me säästimme pari kymppiä ja varasimme lennot Travellinkin kautta. Virhe.

Jos olisimme olleet matkassa vain oman perheen kesken, ei ongelmaa olisi ollut. Meitä oli tällä kertaa kaksi perhettä, ja varasimme lentoliput kaikki yhdessä. Molemmilla perheillä oli mukana yksi sylilapsi. Travellinkin järjestelmä ei anna valita, kenen kanssa kukin sylilapsi matkustaa, vaan heittää sylilapset randomilla matkustajille. Tällä kertaa minun kanssamatkustajakseni päätyi toisen perheen lapsi ja miehelleni meidän Isla. Ennen matkaa pyysimme Travellinkiä muuttamaan nämä oikein, koska jo paikkavarausten kanssa tuli jo ongelmia. Kaksi vauvaa voi istua samalla penkkirivillä aika harvassa koneessa happinaamareiden lukumäärän vuoksi. Travellink vakuutti, ettei tästä olisi mitään ongelmaa, varaisimme paikat vain niin, että sylilasten paikat olisi oikein, koneessa voisi sumplia loput. Kysyivät kyllä, haluammeko heidän tekevän lippumuutoksen - lisämaksua vastaan. Eivät ymmärtäneet, kun yritin selittää, että ongelmana oli heidän varausjärjestelmänsä, ei minun tekemä virhe varausvaiheessa. Emme siis todella maksaisi heidän virheestään. Jätimme asian sikseen ja säädimme paikkavaraukset lasten mukaan.

Travellinkin ohjelmistovirhe tuli kummittelemaan meitä myös Thaimaassa. Miten toinen perhe voisi päästä koneeseen, kun heidän sylilapsellaan ei olisi aikuista mukana ja täten paikkaa koneessa? Travellinkille soitettaessa, he olivat sitä mieltä, että sylilapsi pääsee kyllä omalla lipullaan koneeseen, eikä ongelmaa ole, jos me emme peruuta omia lippujamme. Jatkoimme Thaimaahanjäämissuunnitelmiamme. Pian kuitenkin sain Finnairilta Twitterin kautta vastauksen, että Aasiassa lentolipputietojen tulee olla täydellisen kunnossa koneeseenpääsyn varmistamiseksi, mutta vain Travellink voi tehdä muutoksia, koska liput on ostettu heidän kauttaan. Tämän viestin saimme torstaina Travellinkin asiakaspalvelun suljettua, ja seuraava päivä olisi pitkäperjantai, ja sitä seuraava päivä matkapäivämme. Mitään ei siis ollut tehtävissä. Toinen perhe ei välttämättä pääsisi koneeseen, jos me emme olisi mukana. Jätimme jäämishaveet sikseen ja pakkasimme laukkumme.

Paluuta edellisenä iltana kurkkasin vielä Twitter-tilini. Siellä komeili viesti Finnairilta, että he ovat tehneet lippumuutoksen, ja toinen perhe voisi palata Suomeen huoletta ilman meitä. Kiitos Finnair, mutta tämä tuli liian myöhään. Nyt olimme jo orientoituneet kotiinpaluuseen. Emme jäisi.



Harmittaako? Totta hitossa. Olisihan se paljon miellyttävämpää tehdä itse päätökset omien matkojen suhteen. Mieli on onneksi sen verran armollinen, että se alkaa heti takaiskun tullen koota asioita, miksi palaaminen oli kuitenkin parempi - tai vähintään hieman positiivinen vaihtoehto.

1. Thaimaahan jääminen olisi näin viime tipassa tullut aika kalliiksi.

2. Kustannuksia säästääksemme, olisimme varanneet kolmen tähden resortteja loman loppuajalle. Olisinko oikeasti halunnut viiden tähden luksuksesta kolmeen tähteen?

3. Nyt voimme suunnitella jonkin uuden matkan huhtikuulle. Edullisia diilejä näyttäisi olevan ainakin Dubaihin, Nizzaan, Kanariansaarille.


Oli paluu positiivinen tai ei, taidan tästä lähtien varata lentoni suoraan lentoyhtiöltä.



Pysy matkassa mukana:
Instagram // Facebook

34 kommenttia:

  1. Käytännössähän muutos olisi onnistunut Finnairillakin vain, jos teillä olisi ollut muutoskelpoiset liput. Tietenkin, jos on valmis menettämään paluunlipun hinnan, niin silloinhan tuo on OK. Miten olisitte tullut pois? Norjalaisella tai vastaavalla ilmeisesti, koska Finnairin yhdensuuntaiset liput ovat järjettömiä hankkia hinnan takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ei ollut muutoskelpoisia lippuja, joten saman tien oltiin vain jättämässä paluulennot käyttämättä. Ongelma oli siis vain se, että matkassa mukana ollut perhe ei olisi välttämättä päässyt koneeseen, kun heidän lapsensa oli merkitty varauksessa minun sylilapsekseni. Finnair kun kertoi, että Aasiassa lippujen tiedot täytyy olla oikein, ei oltaisi uskallettu ottaa sitä riskiä, että heidän lapselleen olisi sanottu, ettei hän pääse koneeseen ilman minua.
      Paluulentoja katseltiin vähän sieltä sun täältä. Finskiltä löytyi Singaporen kautta ihan ok liput, mutta aika kalliiksi ne olisi tosiaan tulleet. Tosin siitä olisi voinut maksaakin, että olisi jo valmiiksi ollut matkakohteessa.

      Poista
  2. Tervetuloa Suomeen! Ehkä jatkossa kannattaa ostaa liput joka perheelle erikseen, niin näin ei voi käydä. Me ollaan juuri matkalla Jyväskylään, elättelen toiveita että pääsisin vielä hiihtämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tosiaan, oppia ikä (tai matkailu) kaikki. Täytyykin muistaa jatkossa, että tekee joka perheelle omat varaukset. Joskin jos jotain muita ongelmia tulee varauksen kanssa, niin silloinkin on oltava matkatoimistoon yhteydessä, ja niiden aukioloajat on yleensä kovin kehnot.

      Kuulemma Jyväskylässä on tullut koko viime viikon lisää lunta. Varmasti on ladut vielä hyvässä kunnossa, ja tietenkin hiihtokelit mitä parhaimmat, kun pelkkää aurinkoa luvassa. Ihanaa!

      Poista
  3. Aika ärsyttävää säätämistä kieltämättä! Hyvä, ettei ihan kauheasti kuitenkaan jäänyt harmittamaan. Toivottavasti laitoitte Travellinkille palautetta menemään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseään sitä vain kiusaisi, jos jäisi harmittelemaan liiaksi. Täytyy laittaa Travellinkille palaute menemään.

      Poista
  4. Onpa kyllä aika ihme juttu. Eniten ärsyttää se, että jos joku firma sanoo, että "ei hätää, kyllä se onnistuu", vaikka ihan selkeesti ei onnistu. En ole kyseistä toimistoa käyttänyt, mutta taitaa jäädä käyttämättä. Monesti otan suoraan lentoyhtiöiden kautta, vaikka saattaisikin olla parikybää kalliimpi. Jos hintaero on huomattava, niin olen saattanut varata esim. Ebookersin kautta ja ongelmia ei onneksi ole ollut.

    VastaaPoista
  5. Näinpä! Useinhan tuo parin kympin edullisempi hinta tasoittuu jo pelkästään siinä, kun lippujen hintojen päälle tulee ylimääräinen veloitus luottokorttimaksusta.

    VastaaPoista
  6. No onhan taas ihme byrokratiaa. Mitä jos joku olisi seurueesta sairastunut ja toinen perhe olisi joutunut jäämään maahan? Olisiko toisenkin sitten jäätävä? Okei ehkä vähän eri asia, mutta silti. Luulis että nykyään tietotekniikan ollessa niin kehittynyttä tällaisia ongelmia eii esiintyisi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, totta. Jos Finnairin henkilö oli oikeassa ja Aasiassa ollaan niin tarkkoja, ettei toista perhettä olisi päästetty koneeseen ilman minua, niin varmaan oltaisiin sitten koko porukka oltu Thaimaassa.
      Ymmärrän kyllä Finnairia, etteivät he tee muutoksia matkatoimistojen kautta tehtyihin varauksiin, mutta kuvittelisi matkatoimiston korjaavan omat virheensä ilman sen suurempaa suostuttelua ja säätöä.

      Poista
  7. No jopas on hankalaa. Sitä ei parikymppisenä backpackerina edes tajua, mitä kaikkia ongelmia reissatessa voi tulla eteen, kun mukana on enemmän muuttujia. Tällä kertaa probleemat eivät todellakaan johtuneet teistä, vaan ihan pelkästään yhtiöiden keskinäisesti sekoilusta. Harmi juttu! Ihana, kun teillä on kuitenkin jo myönteinen asenne jatkoa kohtaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On tosiaan hankalaa. Lomalla haluaisi lomailla, eikä säätää muiden virheiden takia mitään.

      Poista
  8. Kuulostaa niin tutulta. Meilläkin oli Travellinkin kautta juniorille tilattu lentoliput Finskille, jotka tulivat sitten niin, että nimet olivat väärin päin. Eli etunimi sukunimen paikalla ja päinvastoin. Ja Thaikkuihin tullessa kaiken pitää olla just eikä melkein, joten jouduttiin tehdä nimenmuutos lippuihin suoraan Finnairille, joka tietenkin maksoi sen muutaman kympin. Aika uskomatonta touhua.
    Harmi, että teille kävi näin, mutta kuten totesit, turha näitä jälkeenpäin on kovasti märehtiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äh. Onpa kyllä ikävä tuo teidänkin kokemus. Hassua, ettei Travellinkillä tiedetty meidän kohdalla, että kaiken tulee olla Aasian kentillä pilkulleen kunnossa.

      Poista
  9. Musta kaikki tällaiset matkanvälittäjät ovat jotenkin lähtökohtaisesti epäilyttäviä, joten varaan lennot mieluiten suoraan yhtiöiltä itseltään. Kyrsii kaikki luottokorttimaksut ja muut piilotetut lisäkulut. Niistä tulee sellainen olo että kyllä minua tässä varmasti jotenkin huijataan, piti se sitten paikkansa tai ei. Tämä kokemus ei varsinaisesti parantanut mielikuviani!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus olen löytänyt todella edullisia diilejä matkatoimistojen kautta, mutta tässä ei tosiaan ollut kuin pari hassua kymppiä hintaeroa. Ei pitäisi lähteä säästämään noin pieniä summia palvelun tason kustannuksella.

      Poista
  10. No olipa ikävä juttu! Hyvä tietää tämmöisestä, en ole nimittäin muistaakseni koskaan varannut lentoja toimiston kautta, vaan aina suoraan lentoyhtiön kautta. Mutta hei, toivottavasti huhtikuulle löytyy hyvä lomakohde :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seuraava matka löytyi jo. Tänään buukattiin ja lähtö on huomenna aamulla. Siitä myöhemmin lisää :)

      Poista
  11. Tässä on syy, miksi en pelkän kympin tai kahden säästöä varten ikinä varaa lippuja matkatoimiston kautta, ja harvemmin on sen isompia säästöjä tiedossa, joita ei jotain kautta saisi suoraan yhtiöltä lunastettua. :/ Helpottaa niin paljon, kun ei ole täysin turhaa välikättä siinä välissä säätämässä, jos tulee ongelmia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harvoin olen itsekään ostanut matkatoimistojen kautta, jollei hintaero ole ollut huomattava. En tiedä minkä takia tällä kertaa emme varanneet suoraan lentoyhtiön kautta. Ensi kerralla ainakin muistan tämän!

      Poista
  12. No olipas harmillinen juttu. Minullakin on ollut tapana varata lennot aina suoraan lentoyhtiöstä. Noiden matkatoimistojen ansaintalogiikka ei oikein näin digitaalisena aikana enää toimi.

    Oikein hyvää reissua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin oli.

      Kiitos, täällä Dubaissa on kyllä oikein mukavaa, ja lopulta tämä oli aika paljon edullisempi ratkaisu :)

      Poista
  13. Niinä muutamina kertoina jolloin mukanamme on matkustanut muita, yleensä sisarentyttäriäni, niin olemme aina tehneet varaukset erillisinä, juuri sitä ajatellen, että jos heidän osaltaan tulisi jotain säätöä viime hetkellä, niin ei sitten menisi liian vaikeaksi koko seurueen osalta. Ilmeisen hyvä päätös siis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella hyvä päätös! Täytyy meidänkin jatkossa tehdä niin, että jokainen perhe tekee omat varauksensa, oli se mitä kautta tahansa.

      Poista
  14. Tosiaan, isomamlle porukalle kannattaa näköjään tehdä erilliset varaukset, koska aina voi tulla jotain perhekohtaista säätöä. Ja muutenkin vaikuttaa siltä, että lennoissa kannattaa suosia suoraan lentoyhtiöitä matkatoimistojen sijaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on. Täytyy muistaa seuraavalla kerralla, kun on matkassa monta perhettä.

      Poista
  15. Aika outoa toimintaa Travellinkilta. Toisaalta tommoiset yritykset yrittää aina nyhvästä niitä euroja ihan mistä tahansa. Aina kun tommosista matkatoimistoista tilaan lippuja, pidän aina sormet ristissä et kaikki menis hyvin. :D Harmi kun jouduitte nyt tuleen Suomeen aiemmin, mulla olis ainakin vaikeeta taas orientoitua paluuseen kun olis ekana saanut haaveilla jäämisestä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sitä hieman altaan reunalla mietti, että onko täältä oikeasti lähdettävä jo pois, vaikka oman aikataulun puitteissa olisi mahdollista jäädä. Onneksi täällä Dubaissakin on ihan kivaa :)

      Poista
  16. Kuulostaapa oudolta, ei näköjään noihin matkatoimistoihin ole luottamista. Harmi että teille kävi näin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti heillä ei ole niin hyvää kohdetietoa, kuin lentoyhtiöillä, jotka lentävät suoraan kohteisiin. Harmillista tosiaan.

      Poista
  17. "Aloimmekin suunnitella Thaimaahan jäämistä vain muutama päivä ennen lentolippujen paluupäivämäärää. " - Et ole ehkä ensimmäinen ;)

    Itsellä ei ole ikinä ollut TL:n kanssa ongelmia. Kuulostaa vähän oudolta tuo "selkkaus". // Sir Bizler

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei varmasti oltu ensimmäisiä, jotka paikan päällä alkavat suunnitella loman pidentämistä. Ensimmäisiä tosin oltiin näiden kahden firman osalta näin, että sylilapset oli laitettu väärin, ja oli riskinä, ettei toinen sylilapsi pääsisi oman perheensä mukana koneeseen.

      Hyvä, ettei ongelmia ole ollut. Vasta ne ongelmien selvittely huonojen aukioloaikojen ja aikaerojen puitteissa tuovat haasteita.

      Poista
  18. no olipahan sääntöä ja vääntöä - ei varmasti ainakaan lisää viimeisten lomapäivien huumaa, jos joutuu tuollaisten ongelmien kanssa painiskelemaan... hyvä, jos edes jälkeenpäin on pystynyt asian niin järkeilemään, että jäi kuitenkin ihan hyvä fiilis paluusta ajallaan...?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tosiaan lisännyt huumaa. Se oli nimenomaan tylsää, että viimeisistä lomapäivistä aikaa tuhraantui ihan turhaan soitteluun.
      Juu, täällä Dubaissa on oikein kivaa - ja tosiaan paljon edullisemmalla päästiin näin!

      Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!